Tak Lari Gunung dikejar!

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

"tak lari gunung dikejar" satu ungkapan yang sering kita dengar bila bercakap mengenai pasangan kekasih (iya ke?)..arghh bukan gunung itu yang aku nak bicarakan di sini, ini betul-betul mengenai gunung...mat saleh cakap "mountain"..

Kenapa aku tiba-tiba bercakap pasal gunung?

Mungkin sebab kepuasan, adrenalin dan cabaran. Boleh dikatakan aku masih zero lagi dalam hal-hal gunung ni, puncak paling tinggi penah sampai pun Broga Hill..itu masih BUKIT bukan gunung. Pada tahun 2012 (kalau tak silap) pernah terdetik dalam hati ni nak panjat Gunung Kinabalu tapi apakan daya takda geng yang nak join. Sekarang ni, sebagai stamina dan merealisasikan #project365 aku, aku mula berjinak-jinak untuk melakukan segala aktiviti-aktiviti yang melibatkan hutan, air terjun dan GUNUNG.

Misi pertama aku ialah tawan puncak Gunung Stong yang berketinggian 4,664 meter. Setakat mendengar cerita orang mengenai keindahan dan fenomena kabus pagi di puncak Gunung Stong tidak memberi apa-apa makna jika tidak merasai sendiri. Kabus? tebal mana kabus tu? Cantik? Cantik sangat ke? itu la yang buat aku lebih semangat untuk tawan puncak Gunung Stong.

Design baju yang aku buat untuk dipakai semasa pendakian nanti. InsyAllah, jika misi Gunung Stong ini berjaya, aku akan teruskan dengan misi-misi (bukan misi jururawat tapi missions) untuk menawan beberapa puncak gunung lain yang terdapat di Semenanjung Malaysia ini

Percaya atau tidak, terdapat kira-kira 98 buah puncak gunung yang terdapat di Malaysia. Ada di antara gunung-gunung ini dibuka kepada umum untuk tujuan pendakian. Misi aku bukan la untuk tawan semua, cukup la sekadar beberapa buah gunung je sebagai persedian untuk menawan puncak Kinabalu. InsyAllah!!!






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment